Tato stránka nepodporuje starší prohlížeče Explorer

Laterna magika (Expo 58)

Při přípravě Laterny magiky byla Svobodovým a Radokovým východiskem vize jakéhosi zvláštního divadelního představení, kde vztahy mezi akcí na jevišti a děním na plátně nejsou ani mechanické (v tom smyslu, že projekce by tvořila pohyblivé pozadí), ale ani iluzivní či ilustrativní. Film musí zůstat filmem a jeviště jevištěm.
Svoboda dostal šanci i prostředky realizovat svůj sen o scénografii vytvořené mnoha filmovými a diapozitivními projekčními plochami. Klíčovým řešením se stala „tříjazyčná“ konferenciérka: herečka na scéně mluvila francouzsky, jejími partnerkami byly její dvě filmové podoby na dvou plátnech po stranách jeviště, jedna mluvila anglicky a druhá německy. Přitom se živá herečka i její filmové dvojnice musí chovat tak, jako kdyby byly právě teď spolu na jevišti a vedly mezi sebou dialog. Do malého prostoru se musela vejít cimbálová kapela, čtyři tanečníci i klavírista u skutečného klavíru. Hotové filmy i dotáčky se promítaly na širokoúhlé plátno v pozadí jeviště, na dva otáčivé vysoké turnikety a na speciální projekční plochy, které se vysunovaly z propadla jeviště.

NONSTOPREVUE IN 24 SCENES (Laterna magika)
EXPO 1958, Bruxelles, Československý výstavní pavilon
premiéra: 26. 5.
umělecká režie: Alfréd Radok
scénář: Miloš Forman
režie: Vladimír Svitáček a Ján Roháč
choreografie: Jiří Němeček
kostýmy: Erna Veselá  
filmová režie: Jan Novák

Více informací o inscenaci