Tato stránka nepodporuje starší prohlížeče Explorer

Odysseus

V historii Laterny magiky byl největším projektem Odysseus podle Homéra. Na scénáři se podíleli Evald Schorm (1931–1988), Jaroslav Kučera (1929-1991), Jindřich Smetana (1954) a Michael Kocáb (1954) – režisér, kameraman, scénograf a hudebník.  Byl to po všech stránkách náročný pokus o využití postupů Laterny magiky ve velkém formátu na širokém jevišti pražského Paláce kultury, které odpovídalo dispozicím velkých kulturních sálů, v nichž Laterna magika v zahraničí hostovala. Vědomí, že produkce je určena pro „masové“ publikum, omezovalo nejen volbu tématu, ale i prostředků.  Svobodův základní scénografický koncept měl velkorysost jeho operních scén, ale v realizaci jako by chybělo to, co ho vedlo právě při práci na operách: jasná a pevná dramatická a hudební struktura. A tak se scénář a celá produkce odvíjely od scénografie. Základem byl „fabion“, prohnutý nepopsaný list papíru, a konstrukce mobilní plošiny. Uchváceni možnostmi této nové poetiky se inscenátoři hodně odpoutali od Homéra a zaměřili e vedle podívané spíš na filozofické a mravní hodnoty. Řecká mytologie už nebyla plejádou bohů a hrdinů, ale lapidáriem lidmi vytvořených soch.

Homér: ODYSSEUS
Laterna magika (v Paláci kultury), Praha
premiéra: 10. 9. 1987
scénář: Evald Schorm, Jaroslav Kučera, Jindřich Smetana a Michael Kocáb
režie: Evald Schorm a Jaroslav Kučera
choreografie: Ondřej Šoth
filmová režie: Jindřich Smetana
kamera: Jaroslav Kučera
kostýmy: Šárka Hejnová


Více informací o inscenaci