Tato stránka nepodporuje starší prohlížeče Explorer

Ze života hmyzu

Vzápětí přišlo pozvání na scénu Národního divadla v Praze, kde vytvořil Svoboda výpravu ke hře bratří Čapků Ze života hmyzu. Režisér Jindřich Honzl (1894–1953) zvolil pro toto podobenství, v němž je přirovnáván lidský život k hemžení hmyzu, pozitivní variantu závěru: Tulák se probere ze svého zlého snu o lidstvu-hmyzu a energicky vykročí do života. Tento „sen“ se však jevil na Svobodově scéně jako milý, surrealisticky hravý, dadaistický. Humor byl založen na kontrastu umělého a přirozeného, lidského a hmyzího. Snové byly vážky s vrtulemi letadel, květiny vypadaly jako rozmarné dámské klobouky, stromy se proměnily v roury a komíny, z nichž „vyrůstaly“ snítky, na které usedalo ptactvo. Jevištní podlaha nebyla jen trpnou základnou, na níž stála dekorace, ale stala se rovnocenným jevištním prvkem: prostavěná zaoblenými segmenty praktikáblů do výrazné elevace, uplatňovala se výrazně ve frontálním pohledu na scénu i svou intenzívní barevností. Návrhy mají rukopis suverénního malíře.

Karel a Josef Čapkové: ZE ŽIVOTA HMYZU
Národní divadlo, Praha
premiéra: 21. 11. 1946
režie: Jindřich Honzl
kostýmy: Josef Svoboda

Více informací o inscenaci